Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

Aan de Buskruitstraat in Oostende zie je twee “slipways” uit 1931. Deze zijn van Amerikaanse oorsprong: “Crandall Dry Dock Engineers Inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A.”.

Op bezoek bij Willy Versluys en de slipway in Oostende

Slipways werden gebruikt voor het droogzetten van vaartuigen. Het systeem werd voor het eerst gerealiseerd in 1854 en later steeds verbeterd, maar de idee bleef ongewijzigd.
Na schade in de Tweede Wereldoorlog werden er grondige herstellingswerken uitgevoerd. De sleden van de slipway bleven in dienst tot begin jaren 1970.
In 1971-1972 was er nog een grondige renovatie. De installatie werd voortaan vooral door vissersvaartuigen gebruikt.Tot in 1997 gebeurden er jaarlijks nog een 180-tal droogzettingen. Door de verkleining van de vissersvloot verminderde ook het aantal droogzettingen op de slipways.
 
De grote slipway heeft een draagvermogen van 1000 T en de kleine een draagvermogen van 500 T. Er zijn twee machinegebouwtjes ontworpen in interbellumstijl.
 
De slipways worden nu al een aantal jaren niet meer gebruikt. De grote slipway werd bij het droogzetten van een schip zwaar beschadigd en nooit meer hersteld.
De kleine slipway kan gerestaureerd worden en terug in gebruik genomen worden. Dit kan zowel commerciële schepen als vaartuigen van het varend erfgoed de kans bieden om op een eenvoudige manier drooggezet te worden voor onderhoud en/of nazicht en keuringen.
Wat er mogelijk is en wie daar wil aan meewerken wordt momenteel bekeken door Willy Versluys. De slipways zouden immers als een werkende site bewaard moeten blijven. Een werkende slipway is een toegevoegde waarde voor het gebied rond de Visserijdok.
Samen met het Fort Napoleon, de Batterij Hundius, de Lange Nelle, het VLIZ, de Oostendse Tweemastsloep NELE, de garnaalvisser CRANGON en De Cierk krijgen toeristen hier een gevarieerd aanbod op wandelafstand van elkaar. 
meer info nodig?
zin om mee te werken?
 
contact

 

Nieuwsbrief december 2024

Stichting Motorjacht Napoleon De redding van het motorjacht MS Napoleon Nadat de MS Napoleon jarenlang in het Bonapartedok had gelegen samen met …

Nieuwsbrief november 2024 #2

VNSM ijvert voor nieuw scheepvaartmuseum en stelt werken van Robert Mols tentoon / STA-B en Tall Ships Races 2025

Nieuwsbrief november 2024

Brugs Maritiem Erfgoed 2025 / Erfgoedchallenge / School voor Scheepsmodelbouw Baasrode viert 10-jarig bestaan / N 116 Nostalgie / Vrijwilligers duiken in de collectie van het MAS / Watson Reddingboot 3 Oostende / Open Scheepvaartdagen 2025

Nieuwsbrief oktober 2024 #2

Nieuw scheepvaartmuseum / Vacature deskundige varend en scheepsbouwerfgoed