Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

VZW Restart

Oostendse Watson Reddingboot 3

Vzw Restart

Vzw Restart is een Vlaamse burgerbeweging die ijvert voor het herstel van passagierslijnen vanuit de haven van Oostende. Sinds de overname van de historische Oostendse Reddingboot 3, in 2019, is de restauratie van dit varend erfgoed de belangrijkste activiteit geworden.

Nieuwe loods voor Restart VZW

In 2020 mocht de vereniging gratis gebruik maken van een tent waar aan de Reddingboot 3 Oostende gewerkt kon worden, maar die tent moest uiteindelijk terug naar de firma Aafest. Restart kreeg nu een concessie van vijf jaar van de Haven van Oostende om naast Hangar I aan het Vlotdok, een loods te bouwen waar ze de Watson 3 een nieuw leven kunnen geven. De vrijwilligers zijn blij dat de Haven van Oostende gelooft in hun verhaal en dat ze ook actief ondersteuning krijgen om varend erfgoed uit Oostende te beschermen.

Ons team van vrijwilligers is vastberaden om de Watson 3 weer in al zijn glorie te herstellen.

Een schip moet varen!

Met dit in gedachten willen de vrijwilligers van vzw Restart de historische Reddingboot 3 restaureren naar haar oorspronkelijke staat.

Restart is blij dat ze dit varend erfgoed terug naar zijn thuishaven konden halen. Ze kijken ernaar uit om terug met de Watson te kunnen varen en naar maritieme evenementen te gaan. Zo wil de vereniging de Watson 3 weer in de vaart te brengen en passagiers laten voelen hoe het er vroeger aan toe ging op zo’n reddingsboot. Op het schip is plaats voor tien tot twaalf mensen. Een tochtje met de Watson leent zich heel goed voor teambuildings. Je moet al met drie zijn om het schip te besturen: één schipper die het buitenzicht heeft en twee mensen die binnen de twee schroeven bedienen. Die drie moeten elkaar volledig vertrouwen.

“Ons team van vrijwilligers is vastberaden om de Watson 3 weer in al zijn glorie te herstellen”, vertelt voorzitter Danny Drooghenbroodt. “We zijn gestart met het inventariseren van de staat van de boot, die veel minder goed is dan we aanvankelijk dachten.”

Bij de restauratie van de Watson 3 komt ook heel wat reken- en telwerk kijken, want de kostprijs – concessie en bouw van de loods inbegrepen – wordt geschat op zo’n 600.000 euro en het wordt puzzelen om dat bedrag bij elkaar te krijgen. “We maakten ook een subsidiedossier op, wat leidde tot de toekenning van subsidie van Vlaams minister van Erfgoed Matthias Diependaele. Maar we hebben nog veel meer geld nodig”, aldus Danny. “Alle kleine beetjes zijn welkom en daarom kan men ons steunen via een projectrekening bij Herita.” (Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.)  

De nieuwe loods biedt natuurlijk plaats voor de Reddingboot zelf, voor de nodige werktuigen en voor opslag van materiaal. Maar er werd ook een mezzaninevloer met multifunctionele ruimte voorzien zodat er na de werkuren kan samen gezeten worden met de vrijwilligers. Deze ruimte kan ook gebruikt worden voor vergaderingen door anderen.

Watererfgoed Vlaanderen ©Els Van Hoof

De Watson 3 is van Britse makelij en werd op 12 juli 1948 te water gelaten en in Oostende gestationeerd. De Watson 1 werd in Zeebrugge ingezet en de Watson 2 in Nieuwpoort. Het type boot is uniek door de onzinkbaarheid, het zelfoprichtend vermogen en de organisatie aan boord. Daarom werd de Watson 3 in 2011 beschermd als varend erfgoed.

Van de drie Watsons werd de Oostende het eerst uit de vaart genomen, in 1980. Het schip werd opgesteld op het binnenplein van het Nationaal Visserijmuseum NAVIGO in Oostduinkerke. De Watson 3 werd in 2002 overgedragen aan de Brugse vzw Archonaut, een sociaal opleidingsproject waar schepen werden gerestaureerd. Archonaut werd in 2012 eigenaar van het schip, maar legde in 2013 de activiteiten stil. Tot een restauratie kwam het niet en de Watson lag al die jaren te verkommeren. Toen de boot in 2019 weg moest uit Brugge schoot vzw Restart in actie om het vaartuig terug te halen naar haar Oostendse thuishaven.

“We willen ook de verhalen rond het schip verzamelen en opnieuw vertellen. Ook tijdens de restauratie is het publiek welkom, op afspraak en in beperkte groep, voor een gidsbeurt.” besluit Danny.

www.watson-reddingboot3.be
contact@vzwrestart.com
Stapelhuisstraat 1 in 8400 Oostende

Museumschip Tordino in Oudenburg

Aan de sluis van Plassendale ligt het bijna 100 jaar oude binnenvaartschip Tordino aangemeerd, net voorbij het Spaanse Tolhuis.

De Tordino is een vrachtschip, gebouwd in 1922 op de scheepswerven van ‘van Aken & Blokland’ te Hardinxveld. Het schip is 46m lang en 6.3m breed. Gebouwd als een sleepkast, werd zij in 1970 gemotoriseerd met een Kromhout van 140pk.

In 2016 kocht Frederic Logghe het schip en begon hij aan de ombouw van vracht- naar museumschip en zo werd het Museumschip Tordino een binnenvaartschip met aan boord een rijke collectie over de geschiedenis van de binnenvaart. 

Over het project

Het Museumschip is een privé initiatief van Frederic Logghe dat volledig zonder subsidies tot stand kwam. Met dit project wordt getracht een stuk van de binnenvaart geschiedenis te bewaren voor de toekomst en in beeld te brengen.

De afgelopen vijftien jaar heeft Frederic verschillende schepen zien verdwijnen, maritieme installaties zien afgebroken worden en tradities zien stopgezet worden. Veel elementen hiervan werden gedocumenteerd en gedigitaliseerd. De laatste jaren heeft hij ook verschillende objecten gered van de sloop of aangekocht.

Deze zaken worden permanent tentoongesteld aan boord van het museumschip Tordino. Voorheen was een deel van de collectie zichtbaar aan boord van het museumschip Aquarel, maar die bleek al snel te klein. Het is de betrachting om de collectie verder uit te breiden en zo de geschiedenis van de Belgische binnenvaart verder te ontsluiten voor iedereen.

Daarnaast is er aan boord ook een ruime collectie boeken en tijdschriften. Hiermee tracht men om naast een museum ook een referentiecentrum te worden.
De collectie aan boord van het  Museumschip Tordino bevindt zich  in het eerste en middelste deel van het ruim. Bij zoveel mogelijk objecten wordt de oorsprong vermeld, net als foto’s die het gebruik kunnen duiden. 
De voorwerpen geven een beeld van hoe de schipper vroeger werkte en welke middelen hij voorhanden had.
De maquettes visualiseren de verschillende scheepstypes die in onze gebieden hebben rondgevaren of nog steeds varen. 
De schilderijen, documenten en kleinere objecten bevinden zich aan de ingang en zitten hoofdzakelijk onder glas. 

Wat kan u verder nog meer bewonderen?

  • Divers handgereedschap, oude boordverlichting, boorddocumenten.
  • Schroeven, stuurwielen en motoronderdelen van verschillende schepen
  • Schipperswoning van de spits Henado
  • Schipperswoning en navigatieverlichting van de spits Jeanne (depot)
  • Maquettes van verschillende scheepstypes waaronder
  • Houten walen, botters, binnenvaartpassagiersschepen, sleepboten
  • Waterlijnmodellen gemaakt door de Duitse speelgoedfabrikant H.J. Wommelsdorff
  • Naamborden van verschillende schepen
  • Marifonen en communicatiemiddelen van verschillende schepen
  • Schilderijen met havenzichten en het laden en lossen van binnenschepen

Watererfgoed Vlaanderen ©Els Van Hoof

Over Frederic Logghe

Frederic Logghe is gepassioneerd door oude schepen en hun geschiedenis. Al vanaf zijn 15 jaar is hij bezig met het opknappen van schepen en het fotograferen van schepen. In 2005 kocht hij zijn eerste schip, een Luxe Motor uit 1929. Dit is tevens zijn woonschip. Enkele jaren later, in 2013 kocht hij de klipperaak Aquarel en bouwde dit om tot een tentoonstellingsschip. Eind 2016 werd deze ingeruild voor een groter schip, de Friese maatkast Tordino. In het dagelijkse leven werkt hij als IT-er. 

www.maritiemdigitaal.com

Wandelgids Maritiem Brugge

Maritiem Brugge

handelt over Brugge als poort op de wereld. In een boeiende en rijk geïllustreerde dubbele wandelgids ontdekt u hoe Brugge, tijdens de middeleeuwen, dankzij de zee uitgroeide tot de belangrijkste haven van de christenwereld. Op 28 locaties wordt stilgestaan bij kenmerkende feiten, gebouwen en personages in Brugge in relatie met de zee. Deze gids laat u in gedachten scheep gaan aan boord van galeien, hulken en pleyten om er te peilen naar de maritieme aspiraties van de Bourgondische hertogen. U neemt poolshoogte bij de Vlaamse admiraliteit, gaat overstag met walvisvaarders, kaakt de Vlaamse maatjes en zet de zeilen bij aan boord van de eerste Belgische oorlogsbodem die op een Brugse scheepswerf van stapel liep.

Maritiem Brugge bevat twee fraai geïllustreerde wandelgidsen in zakformaat, gevat in een handig mapje. In elke gids steekt een overzichtelijk stadsplannetje met het traject. U kunt natuurlijk ook de wandelingen vanuit uw zetel meevolgen.

Auteur: Joris Surmont
Uitgaven West-Vlaamse GidsenkringWandeling 9.1
Van Komvest tot Biskajersplein, 72 p.

Wandeling 9.2
Van Poortersloge tot Jan van Eyckplein, 72 p.

Kostprijs: €15
Verkrijgbaar in alle Brugse boekhandels
referentie: D/2020/2353/3

Opening Vaarseizoen

1ste FOS Sea Scouts Lange Wapper

Op zondag 15 mei om 11 uur is het weer reuze feest want dan opent 1ste FOS Lange Wapper voor de 108ste keer plechtig het vaarseizoen met fijne speeches, uitreiken van welverdiende zeilbrevetten en gezellige eetkraampjes op het terrein.

Vanaf 12 uur is het gezelligheid troef in de Meermin en zonneterras met een receptie. Muzikale omlijsting: De zingende ober.

Om 17 uur is het zoals elk jaar smullen van gebraden kippetjes. Inschrijven Kippenfestijn via onze site/ evenementen.

1ste FOS Lange Wapper
Beatrijslaan 41
2050 Antwerpen
langewapper.be

VLIZ op Oostende voor Anker

Van donderdag 19 tot zondag 22 mei meren meer dan 150 schepen, van driemasters over binnenschepen tot de kleinste overnaadse sloep, aan in Oostende voor ‘Oostende voor Anker’. Iedereen met een interesse voor maritieme geschiedenis zal op dit evenement aan zijn trekken komen.

Maak kennis met oude scheepsambachten, proef vers gebakken of gerookte vis, geniet van de vele optredens… of bezoek de reizende expo ‘Noordzeewrakken: een giftige oorlogserfenis’ en de gelijknamige lezingavond door het VLIZ en het Duitse Scheepvaartmuseum naar aanleiding van Wereldoceaandag.

Oostende voor Anker
van donderdag 19 tot zondag 22 mei
 
Tentoonstelling ‘Noordzeewrakken: een giftige oorlogserfenis’
voor het museumschip Amandine, Vindictivelaan, Oostende

©Maritime Institute Willem Barentsz and Data acquisition G2 Surveys

Havenfeesten Blankenberge

Donderdag 26 mei tot zondag 29 mei
 
Op Hemelvaartweekend kan de bezoeker zich onderdompelen in de fascinerende wereld van de vissers en visserij. Er is de havenkermis en een antiek- en brocantemarkt met allerhande lekkers uit de zee. Op het Scutefeest kun je je vergapen aan het rijke maritiem erfgoed. Er is een roeiwedstrijd met oude reddingssloepen in de havengeul, een volksdansfestival, reddingsdemonstraties, reuzenrondgang, grote vissersstoet en het “North Sea Folk & Shanty Festival” met (inter)nationale koren.  Verder is er ook een jaarlijkse bloemenhulde aan het monument van de overleden zeelieden en de vissersbedevaart naar Meetkerke.
 

Tentoonstelling Leon Ost en Dirk Boumans

De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum vzw organiseren de tentoonstelling DIRK&LEON, een hommage aan de marineschilders en vrienden Dirk Boumans (†2021) en Leon Ost.

zaal Anker van CEPA
Brouwersvliet 33
2000 Antwerpen

van 6 mei
tot 10 juni 2022

vrije toegang op werkdagen
van 10 tot 17 uur

Watererfgoed Vlaanderen ©Danny Deckers

Rita Van Pelt, weduwe van Dirk, en Leon Ost op de tentoonstelling.

Nieuwsbrief november 2024

Brugs Maritiem Erfgoed 2025 / Erfgoedchallenge / School voor Scheepsmodelbouw Baasrode viert 10-jarig bestaan / N 116 Nostalgie / Vrijwilligers duiken in de collectie van het MAS / Watson Reddingboot 3 Oostende / Open Scheepvaartdagen 2025

Nieuwsbrief oktober 2024 #2

Nieuw scheepvaartmuseum / Vacature deskundige varend en scheepsbouwerfgoed

Nieuwsbrief oktober 2024

Topstukkenlijst Vlaanderen / NavigArte / Zenobe Gramma

Nieuwsbrief september 2024

Esmeralda gerestaureerd / Navigo