Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

Watererfgoed Vlaanderen VZW

Jaarverslagen (nieuws uit eigen huis)

Wat deed Watererfgoed Vlaanderen zoal  sinds de doorstart in 2019?

Een aantal leden werden aan de hand van filmpjes in de kijker gezet. Onder impuls van JJ Westerlund leerden we onszelf nieuwe skills aan. Dit project wordt zeker nog verder gezet ook al het kreeg een abrupt einde na het plotse overlijden van onze voorzitter in 2021.

Geregelde uitgave van digitale nieuwsbrief. Al deze mailings zijn terug te vinden op de website.

Ondersteuning geven aan enkele van onze leden bij het opmaken van hun dossier voor de beheerspremie van varend erfgoed.
– Lichtschip 3 West-Hinder
– Motorjacht Napoleon
– Garnaalvisser Crangon (Oostende)
– Spits Mon Désir (van Rijn- en Binnenvaartmuseum)
– Zeiljacht Askoy II (van Save Askoy II VZW in Zeebrugge)
Kerkschip Sint Jozef (Antwerpen)
– Garnaalvisser N.116 Nostalgie (Koksijde-Oostduinkerke)

Op 10 september 2020 werd het dossier “Toekomstvisie voor de Droogdokkensite” voorgesteld aan de pers.

Onder impuls van onze intendant Hubert Rubbens begon de Stad Oostende aan de restauratie van de IJslandvaarder Amandine. Vanuit Watererfgoed Vlaanderen vroegen we Minister Diependaele om voor de Amandine de bescherming als monument te overwegen. Ondertussen weten we dat deze bescherming op de planning staat van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Samen met de Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum en met de MPM Stichting bespraken we op het kabinet van minister Diependaele de status van het beschermd varend erfgoed M/S Napoleon. We kregen de vraag vanuit het Agentschap Onroerend Erfgoed of we hier konden ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing voor dit schip dat momenteel al enkele jaren op het droge ligt en dringend een restauratie moet ondergaan. Ondertussen wordt hier verder gezocht naar een mogelijke oplossing om dit beschermd vaartuig te behouden.

Met het Koninklijk Besluit van 28/6/2019 betreffende de pleziervaart, kwam er nieuwe wetgeving met betrekking tot vlaggen/registratie van vaartuigen. Deze wetgeving kan invloed hebben op het varen met (beschermd) erfgoed omwille van normen voor uitstoot, al dan niet beschouwd worden als commercieel vaart. Ook hier onderzochten we de mogelijkheden waren. Ondertussen zijn er contacten met FOD Mobiliteit wat betreft deze wetgeving.

Bevraging in verband met Lijst van Erfgoedwaardige Vaartuigen.

Jaarverlagen (pdf)

persbericht

Antwerp Maritime Academy

Real life scheepsmotor voor maritieme opleidingen in Antwerpen

Een levensechte scheepmotor is ingehuldigd voor de maritieme opleidingen aan de Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool) en de Scheepvaartschool (Cenflumarin). De motor – type ABC6DZC – wordt geschonken door het Gentse bedrijf Anglo Belgian Corporation (ABC).

Met deze motor krijgen de studenten van de Antwerp Maritime Academy en leerlingen van de Scheepvaartschool (Cenflumarin) binnen hun opleiding een hyperrealistische leeromgeving om kennis te maken met alle technische aspecten van een dergelijke motor. Aandrijvingssimulaties van een schip gebeuren momenteel op kleinere modellen van scheepsmotoren, meestal aangevuld binnen een virtuele of dashboardomgeving. Nu zullen de studenten en leerlingen de ervaring kunnen opdoen zoals de werkelijke situatie aan boord van een schip is.

“Voor onze studenten is dit een enorme verrijking van hun praktijkervaring”, vertelt Rowan Van Schaeren, algemeen directeur Antwerp Maritime Academy. “De motor biedt de mogelijkheid om de realiteit van de machinekamer aan boord in de opleiding te brengen. Door dit te koppelen aan onze bestaande navigatie- en machinesimulatoren kunnen we onze studenten een doorgedreven training bieden.”

Voor het maritieme onderwijs in Antwerpen is dit bovendien een significante uitbreiding. De motor kan worden aangewend voor diverse trainingsdoeleinden. Zowel de studenten Scheepswerktuigkunde – lange omvaart (hoger onderwijs op academisch niveau) – aan de Antwerp Maritime Academy als de leerlingen voor binnenvaart aan de Scheepvaartschool (Cenflumarin – secundaire school) kunnen met deze motor aan de slag. “Deze schenking van Anglo Belgian Corporation is een prachtig voorbeeld van hoe vanuit de maritieme industrie het onderwijs van studenten ondersteund kan worden met praktijkgericht materiaal. Dit kunnen we enkel maar toejuichen.”, benadrukt Van Schaeren.

De motor is maar liefst 6 meter lang en 3 meter hoog en ze weegt zo’n 23000 kg. In eerste instantie wordt hij ondergebracht in de werkplaats van de Scheepvaartschool (Cenflumarin). Op termijn zal de motor van ABC worden geïnstalleerd in de campus Noordkasteel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gersom Brussaard (Communicatie Antwerp Maritime Academy).
Via mail communication@hzs.be of telefonisch op nr: 0472 79 66 89.

(vlnr) Roel Buisseret – Directeur Scheepvaartschool‐Cenflumarin, Thomas Vereecke – ABC Motor, Patrick Blondé – oud directeur HZS, Danielle Van Ast –  Algemeen directeur Go Scholengroep Antwerpen, Rowan Van Schaeren – Directeur AMA

Tolerant VZW

Vaarwedstrijden open voor International 12 Foot Dinghies

Vaarwedstrijden open voor International 12 Foot Dinghies
georganiseerd door
Tolerant vzw, I12A (12footcwc)
in samenwerking met VVW-Hazewinkel vzw

op 15 en 16 juli 2023
op zeilplas “De Bocht”, Stuyvenbergbaan te
B-2830 Willebroek-Heindonk (nabij Mechelen) België

Iedereen is welkom aan de plas op 15 en 16 juli.

Wil je deelnemen met je 12-voets jol:
Inschrijving (en betaling) ten laatste op 31 mei 2023.

Aankondiging, wedstrijdreglement en overige info (pdf):

foto: Werner Van de Walle