Brugge heeft als werelderfgoedstad een rijke geschiedenis op maritiem vlak dankzij het Zwin.
De tijd dat de schepen tot in het hartje van het historisch gebied binnen voeren is al lang vervlogen. Alleen nog geschiedenisboeken en enkele mooie schilderijen doen ons hieraan herinneren.
Momenteel valt er buiten de toeristen bootjes, op de reien niks te bespeuren.
Toch jammer niet?
Enkele Brugse watersportverenigingen organiseren een treffen voor historische schepen van 16 tot 18/5/2025.
Ligplaatsen blijven geldig tot het vertrek naar “Oostende voor Anker”.
Inschrijven kan vanaf 1/11/2024 (tot alle plaatsen volzet zijn).
De Erfgoedchallenge, een initiatief van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en de Nationale Loterij, bekroont elk jaar 1 restauratieproject. Telkens gaat het om een erfgoedschat die dringend opgeknapt moet worden. Uit alle voorstellen zijn 7 kandidaten gekozen en het is het publiek dat meebeslist.
De winnaar van de Erfgoedchallenge wordt bepaald door een commissie van experts, die rekening houdt met het aantal uitgebrachte stemmen. Het winnende project kan een beroep doen op het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), voor studie, conservatie of restauratie. Die hulp vertegenwoordigt een startbedrag van 25.000 euro. Voor dergelijke restauratie is de kostprijs veel hoger. Ook om meer fondsen te werven, krijgt de winnaar steun van het KIK.
10 jaar bestaat de School voor Scheepsmodelbouw. De stichtingsdatum is 10 maart 2014. De Provincie Oost-Vlaanderen verleent hen onderdak op de Provinciale Erfgoedsite Scheepswerven Baasrode. Er is een goede samenwerking.
De doelstelling van de School is het beoefenen en bevorderen van wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar de bouw en constructie van alle verschillende scheepstypes van de Vlaamse en Brabantse binnen- en kustvaart. Het in plan brengen van al deze gegevens in technische tekeningen om op basis hiervan correcte schaalmodellen te bouwen en zo de geschiedenis opnieuw tot leven te brengen voor een ruim publiek en bouwstenen aan te reiken voor een verantwoord onderhoud en restauratie van het varend erfgoed.
Beginnende modelbouwers worden begeleid tijdens de bouw van hun eerste scheepsmodel, een eenvoudige klein bootje, zoals een pontje van de Leie, een Brabander of een Hollandse boot, telkens op schaal 1/10. Meestal is na 1 jaar het model klaar. Al de modellen blijven in de school en bezoekers kunnen deze werkstukken bekijken en beoordelen. In de loop der jaren zijn er zo al een zeventigtal modellen van houten vaartuigen gemaakt.
Daarnaast worden ook restauraties uitgevoerd van beschadigde maquettes. Zo was er voor de Vrienden van het Nieuwe Scheepvaartmuseum de restauratie van een Chinese vissersjonk, die daarna een jaar te zien was in het Scheepvaartmuseum van Shanghai.
De vereniging denkt aan de toekomst en wil ook de jongeren. Enkele jaren al wordt er voor 12 jarigen in de zomer een workshop ingericht. Op drie halve dagen knutselen zij een klein houten bootje in elkaar en met succes.
Wil je de modelbouwers aan het werk zien? Kom de School voor Scheepsmodelbouw op een zaterdag bezoeken, ter plaatse beantwoorden zij al je vragen.
Provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode
Sint-Ursmarusstraat 135
9200 Baasrode
De Nostalgie werd in 1961 gebouwd in Zeebrugge op de werf van De Graeve voor rekening van Raphaël Beyen. Het schip werd in de haven van Oostende geregistreerd als de O.116. Het schip voer aanvankelijk onder de naam Lucie-Jenny. Het werd voor de kustvisserij gebruikt met een uitrusting voor de boomkorvisserij. In 1973 werd het schip Caroline gedoopt. In 2015 werd Nieuwpoort de thuishaven en werd het schip omgedoopt tot de N.116 Nostalgie. Het vaartuig viste op garnalen. In 2020 kreeg het vaartuig een nieuwe eigenaar en kwam een einde aan de carrière als kustvisser. Het vaartuig wordt voortaan recreatief gebruikt vanuit de haven van Zeebrugge.
Het schip is sinds 17-03-2022 beschermd varend erfgoed. De gemeente Koksijde heeft in 2022 het schip gekocht met de bedoeling het te restaureren voor gebruik als museumvaartuig vanuit Nieuwpoort.
De N 116 Nostalgie zonk vorig jaar in Oktober in de havengeul van Nieuwpoort en is dan gelicht geweest. Nu èèn jaar later is het schip in een metalen stoel geplaatst en met een zware hijskraan op een drijvend ponton gezet geweest. Op dinsdag 29/10, net voor het middaguur, is het op sleep genomen door een sleepboot van Multratug. Rond 15.45 u kwam het schip de haven van Oostende opvaren en is het via de sluizen naar het einde van het visserijdok tegen de nieuwe Werfkaai gesleept. Iets na 17 u is de N.116 aan wal gezet en zal naar de Firma BEMA gebracht worden die zal instaan voor de renovatie ervan.
Het zal weer een volwaardig zeeschip worden.
In het Kijkdepot zijn vanaf 25 oktober 2024 de MAS-vrijwilligers aan zet. Zestien van hen doken in de depots van het museum en kozen elk een object dat hen persoonlijk bijzonder raakt. Bewonder hun favoriete stukken en leer het gezicht kennen van enkele van deze onmisbare krachten.
Een kleine zeeboei, een Toaïstische bloemengodin, een snavelmasker of een patrijspoort… De gekozen stukken zijn al even divers als de taken die de MAS-vrijwilligers enthousiast opnemen in het museum. Via de verrassende verzameling aan museumstukken maak je kennis met de mensen die ons publiek warm ontvangen, de kranen en vaartuigen onderhouden, de collectie digitaliseren of zorgen dat het MAS ook voor jongeren een warme plek blijft. En ze vertellen je natuurlijk ook waarom die stukken hen wisten te raken. Zo werp je in het gratis Kijkdepot eens een andere blik op de MAS-collectie.
Foto’s (Philip Streitz en Geert De Vriese): Roland Scheirs is één van de vrijwilligers die met nog enkele collega’s bezig is met de inventarisatie van de scheepsplannen van de scheepswerf John Cockerill in Hoboken. Er worden regelmatig pareltjes ontdekt tussen deze scheepsplannen.
De hekwielers van Cockerill werden in onderdelen verscheept naar Congo en ter plaatse geassembleerd. Opvallend detail: op sommige hekwielers waren gescheiden toiletten voor witte en zwarte passagiers. Dat strookte met de segregatie in de kolonie zelf.
De vrijwilligers van de vzw Restart hebben de ambitie om de historische Reddingboot 3 Oostende te restaureren in haar oorspronkelijke staat.
Op het terrein in Brugge, waar de Watson jarenlang op restauratie wachtte, ontstond een gat in de romp door een aanrijding met een vorkheftruck. Onder leiding van Scheepswerf Vandamme werd dit gat professioneel hersteld door Alain, Les en Brian. Het werk aan de houten scheepsromp bleek opnieuw geen gewoon timmerwerk te zijn, maar een kunstwerk vol speciale technieken.
De afgelopen maanden is er veel werk verzet om onderdelen te herstellen, oude verflagen te verwijderen en alles grondig schoon te maken. De zwaar beschadigde kabelbak werd door Les en Bob weer piekfijn in orde gebracht. De houders voor de stuur- en bakboordlichten zijn klaar voor montage. De zitbanken en vloerpanelen zien er weer uit als nieuw.
Het is prachtig om te zien hoe oude, versleten onderdelen nieuw leven krijgen. Speciale dank aan Garage Tom Menu en Northsea Paints voor respectivelijk het spuitwerk en de verf.
Onderdelen voor de generator zijn klaar voor montage.
Na de zorgvuldige demontage van de oude schoorsteen zorgde Bouwsmederij Everaert voor spiksplinternieuwe geluidsdempers, een prachtig staaltje vakmanschap van dit Bredense bedrijf.
We hebben opnieuw een huzarenstuk geleverd: onder leiding van Johan werd het roer verwijderd, zodat het nu klaar is voor restauratie.
De zware, beschadigde metalen bescherming, ontworpen om het roer in alle omstandigheden te beveiligen, is na veel studiewerk verwijderd en klaar voor restauratie. De romp eronder vertoont schade en pakken we later aan. Op de foto vlnr onze kraks, Johan, Alain, Bob en Bernard. (Foto Les)
De steun van verschillende bedrijven zorgt ervoor dat de Watson binnen een paar jaar weer de Noordzee zal trotseren. Bovenstaande bedrijven hebben ons al gesteund met centen, onderdak, gereedschap en/of praktische hulp. We zoeken nog steeds grote en kleinere sponsors die hun naam aan dit unieke Watson project willen verbinden. Contacteer ons via contact@vzwrestart.com, wedden dat we tot een mooie samenwerking kunnen komen?
Meerdere bedrijven kwamen ook al op teambuilding bij de Watson. Er zijn allerlei formules mogelijk. Van een rondleiding en een drankje tot een volledig verzorgd event met eten en drinken. Ook particulieren kunnen ons helpen door een gift op onze Herita project rekening. Je krijgt voor een gift vanaf 40€ per jaar een attest voor liefst 45% belastingsaftrek. Meer hierover vind je op onze website.
Vier verenigingen, met een hart voor varend erfgoed, staan samen onder de naam “Varend Erfgoed Verenigd” op de 38ste editie van de Open Scheepvaartdagen in de Waagnatie te Antwerpen.
Van donderdag 13 maart tot en met zaterdag 15 maart 2025
De stand Varend Erfgoed Verenigd is dé ontmoetingsplaats voor ieder die het nautisch erfgoed een warm hart toedraagt. Met modellen, demonstraties, video’s, foto’s, brochures, … is er voor iedere bezoeker wat te ontdekken op de stand. En je ontmoet er de medewerkers van de verschillende verenigingen.
Door deelname aan deze beurs krijgen de verschillende verenigingen de mogelijkheid om hun verhaal brengen en mensen warm te maken voor ons maritiem erfgoed. Er is natuurlijk ook de gelegenheid om contacten te leggen met mogelijke leveranciers van materialen en diensten nodig voor restauraties of instandhouding.
We streven er naar om zo veel mogelijk evenementen op te nemen in onze evenementkalender die zowel op onze website https://www.watererfgoed.be/agenda/ als op de website van Ruimschoots https://ruimschoots.org/evenementenkalender/ verschijnt.
Zo krijg jij de kans om je evenement nog meer te verspreiden en reclame te maken. Tevens laat het onze varende leden toe om hun vaarseizoen te plannen en deel te nemen aan zoveel mogelijk evenementen. Zij tonen graag hun varend erfgoed aan het publiek.
Geef daarom de data door van je evenementen (die een link hebben met watererfgoed, varend erfgoed, …)
Stuur je data naar voorzitter@watererfgoed.be
Hartelijk dank!
Watererfgoed Vlaanderen
Brouwersvliet 19-21
2000 Antwerpen
Ontvang de nieuwsbrieven van Watererfgoed Vlaanderen. Bezorg ons uw gegevens via het contactformulier.