Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

Onroerend Erfgoed

Doel en de Doelse kogge

Infoborden vertellen het verhaal

In Doel verschenen 11 infoborden die het verhaal vertellen van de Doelse kogge. Audiofragmenten die een mysterieus verhaal vertellen, worden vergezeld van boeiende weetjes over het verleden én het heden van het schip. De inforoute voor jong en oud is een co-creatie van het agentschap Onroerend Erfgoed, de gemeente Beveren en Collectief MOOS.

De borden staan bij het oude klooster. Ze nemen wandelaars mee op een begeesterende tocht langs mijlpalen in het leven van De Kogge, een houten vrachtschip van 21 meter lang. Het werd 24 jaar geleden ontdekt bij de uitgraving van het Deurganckdok. Het schip werd ontmanteld en opgeslagen. Na enkele jaren intensief wetenschappelijk onderzoek startte recent de conservatie van de planken.

Ga op zoek naar ‘het mysterie van De Kogge’

“De geschiedenis van De Kogge is ongelofelijk fascinerend”, zegt Peter De Wilde, administrateur-generaal van Onroerend Erfgoed. “Een boot van 700 jaar oud die plots weer opduikt bij graafwerken in de haven en waarvan we niets afweten. Dat is een fantastische opportuniteit voor de wetenschap. We hebben intussen veel geleerd over het verleden van De Kogge. En met die kennis kunnen we nu het publiek meeslepen in dit geweldige verhaal.”

Het onderzoek kon echter niet alle vragen beantwoorden. Waarom De Kogge gezonken is of welke vracht hij vervoerde blijft een mysterie. Onroerend Erfgoed en de gemeente Beveren rekenen op de verbeelding van de bezoekers om die puzzelstukken op hun plaats te leggen. En daarvoor kan je vanaf nu dus in Doel terecht, het ooit verlaten polderdorp waarvoor een opwindende periode aanbreekt. Er komt weer leven in Doel, en De Kogge wil daar een steentje toe bijdragen.

“Met deze infoborden willen we de link benadrukken tussen Doel en De Kogge”, zegt Schepen van Erfgoed (Beveren) Boudewijn Vlegels. “Tegelijk geeft het aan dat het dorp stilaan weer herleeft en hier niet alleen maar verval te zien is.”

Op een zijde van elk bord vind je gedetailleerde info over de geschiedenis en de bouw van De Kogge, het leven aan boord, de ontdekking van het schip en het wetenschappelijk onderzoek dat erop volgde. De andere zijde van de borden wordt bewoond door personages die ooit een rol speelden in het verleden van De Kogge. Onder andere een visser, een koopman, een schippersdochter, een archeologe en een conservator passeren de revue. In audiofragmenten, die je via je smartphone kan beluisteren, ontmoeten zij Bruno, die op zoek gaat naar ‘het mysterie van De Kogge’.

Carolus Quinto

VAREN - Slag om Gent 2024

Ahoy waterliefhebbers!

Op zaterdag 24 augustus organiseert Carolus Quinto voor de 21e keer in samenwerking met Zeescouts De Wilde Eend, Stad Gent en de Vereniging Voor Watersport de roeiwedstrijd “VAREN – Slag om Gent”. We hopen dat de teams van vorige jaren weer trouw aanwezig zullen zijn op deze editie van de roeiwedstrijd. Uiteraard zijn ook nieuwe roeiteams meer dan welkom aan de startlijn! Daarnaast bieden wij ’s avonds een heerlijk avondmaal aan voor alle roeiers, supporters, familie en vrienden! Geniet van heerlijke zelfgemaakte stoverij (of de even lekkere vegetarische optie) met frietjes op de VVW Gent Leie.

Tot op de Slag om Gent!

Carolus Quinto heeft als doel het doorgeven van historische nautische kennis en technieken aan jongeren. Ook belangrijk is het creëren van een sportieve mentaliteit en groepsgeest door de Gentse kleuren te verdedigen in competities met buitenlandse teams.

Het team valt onder koepelfederatie FOS Open Scouting en Zeescouts, De Wilde Eend uit Drongen, dat zo haar leden seascouting op een meer internationaal niveau laat beleven.

→Carolus Quinto

ZAS Zeescouts

Scheldefestival

Kom en beleef een gezellige dag met lekker eten, drinken en goed gezelschap aan de Schelde!

Zeescoutsbasis Antwerpen LO
Thonetlaan 165
2050 Antwerpen

→Scheldefestival | programma | reserveer

Het eerste weekend van september stellen we de zeescoutsbasis open voor familie, vrienden en sympathisanten van onze zeescoutsgroepen.

Kinderen amuseren zich op de springkastelen, spelen samen met de scoutsleiding, genieten van het poppenspel en verteltheater “De Blauwe Schavuit”, kinderdisco…

Tussendoor is en muzikale omlijsting door o.a. Mad Weazle.

Geniet van heerlijke drankjes op ons zonnig terras met zicht op de Schelde, van ijsjes of snacks van het frietkraam. Voor wie grotere honger heeft, toveren we onze feestzaal om in een restaurant waar je kan smullen van heerlijke mosselen of vol-au-vent. Uiteraard voorzien we ook een vegetarisch alternatief.

 

NAVIGO

Nieuw Visserijmuseum opent de deuren op 7 september

Op 7 september 2024 opent het nieuwe NAVIGO Visserijmuseum met een knal!

Ontmoet potvis Valentijn en beleef de verhalen van onze helden, van strandvisser tot IJslandvaarder. We nemen je mee onder de waterlijn en achter onze schermen. Ook in ons kookatelier valt heel wat te ontdekken.

Vanaf 7 september 2024 zijn individuele bezoeken terug mogelijk.

Groepsbezoeken starten terug vanaf oktober 2024, maar kun je nu al boeken!

NAVIGO
Visserijmuseum
Vrijheidstraat 6
8670 Koksijde-Oostduinkerke
T +32 (0)58 51 24 68
info@navigomuseum.be

→Nieuw NAVIGO Visserijmuseum opent de deuren 

uitnodiging

Histories Festival 2024

Op zaterdag 28 september 2024 ben je welkom op de tweede editie van het Festival in het Diocesaan Pastoraal Centrum in hartje Mechelen. Tijdens deze studie- en ontmoetingsdag maak je kennis met tal van boeiende erfgoedpraktijken. Samenwerking en toekomstgericht ontsluiten van erfgoed staan in deze editie centraal.  

Op het programma vind je iets voor iedereen: van inspirerende rondetafelgesprekken en boeiende debatten, tot initiaties metaaldetectie en een erfgoedapp-wandeling doorheen het historische centrum van Mechelen. Tussen de verschillende sessies door kan je een kijkje nemen op de Erfgoedbeurs of genieten van de uitgebreide catering. Het is ook de uitgelezen kans om gepassioneerde heemkundigen, genealogen, traditiedragers, metaaldetectoristen en andere erfgoedvrijwilligers te ontmoeten

Het Diocesaan Pastoraal Centrum is makkelijk te bereiken. Hoe?

Mechelen heeft twee stations. Het centrale station ligt op 20 minuten wandelafstand en station Nekkerspoel op 10 minuten wandelafstand van het DPC.

Neem vanuit het centrale station van Mechelen centrumpendelbus 1 op perron 11. Stap af aan halte “Grote Markt” en volg de linkerkant van de Grote Markt tot in de Frederik de Merodestraat.

Kom je liever te voet vanuit het centrale station? Volg de Hendrik Consciencestraat tot aan de verkeerslichten. Steek over en stap via Bruul tot aan de Grote Markt. Aan de overkant van de Grote Markt in de linkerhoek vind je de Frederik de Merodestraat.

Je vindt de fietsenstalling aan de achterzijde van het DPC, ter hoogte van Varkensstraat 10. Je komt binnen via de zwarte poort. De fietskelder bevindt zich links, achter de autoparking. Stal je fiets in het vak “DPC”.

Op zaterdag is het marktdag in Mechelen. Reken daarom op extra drukte in de centrum- en randparkings. Wij raden aan om te parkeren op parking Nekkerhal, waar je de gratis shuttle kan nemen tot aan de Grote Markt, op een steenworp van het DPC.

De drie randparkings – Zandpoortvest, Douaneplein en Rode Kruisplein – zijn voordelig of zelfs gratis. Reken op 15 minuten wandelen tot bij het DPC.

TOEGANKELIJKHEID

Het Festival is voor het overgrote deel rolstoeltoegankelijk. Enkel voor de Suenenszaal en de Vlaamse Zaal moet je trappen nemen.

Ook Watererfgoed Vlaanderen en Ruimschoots vzw zullen aanwezig zijn.

Histories vzw
Grasmarkt 61
1000 Brussel
info@histories.be
Tel. +32 (0)15/80 06 30

→Histories \ alles voor erfgoedvrijwilligers

Histories vzw / Festival
Frederik de Merodestraat 18 
2800 Mechelen.

→Histories Festival

10 u tot 17.30 u
Je bent welkom vanaf 9u30.

Inventaris Onroerend Erfgoed

M477 Oudenaarde

De ondiepwatermijnenveger M477 Oudenaarde van de MPM Stichting is sinds 22-05-2024 beschermd als monument. Het schip werd in 1958-1959 bij Mercantile Marine Yard in Kruibeke gebouwd. Het schip ligt nu op de wal in de Antwerpse droogdokken (Dok 9).

→MPM-Oudenaarde (mpmstichting.be)

Het monument ondiepwatermijnenveger M477 Oudenaarde is van algemeen belang wegens de volgende erfgoedwaarden:

De apparatuur en motoren van de schepen zijn uniek. De kwaliteit van deze zeldzame motoren was optimaal wat hun lange levensduur verklaart. De bouw ervan past in een technisch verhaal waarbij heel wat kennis met de steun van het militair bondgenootschap NATO geïntroduceerd werd. De motorenfabrieken Nuove Reggiane in Italië en Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg gekend als MAN in Duitsland getuigen van de hernieuwde industriële activiteit in Europa na de oorlog, net als een Tienens motorenbedrijf Ateliers de Construction Méchanique de Tirlemont of ACMT dat onder licentie van het Britse Gartner de generatoren bouwde.

Het schip is een unieke getuige aangezien het de laatste is die nog zo volledig is ingericht. Het schip is representatief in zijn rol als mijnenveger en omwille van de vakkennis die België had opgebouwd inzake mijnbestrijding.

Militaire technologie evolueert snel. De technische en wetenschappelijke ontwikkeling van mijnbestrijding is daarin geen uitzondering. De M477 “Oudenaarde” is de laatste van de Mine Sweeper Inshore klasse in België en het laatste schip van dit type wereldwijd dat in zo’n goede (complete) staat bewaard bleef. Het schip kan dus bijdragen tot kennis over deze fase in de bestrijding van zeemijnen.

Het verhaal van de ondiepwatermijnenveger M477 Oudenaarde geeft een goed beeld van de tijdsgeest in de decennia na de Tweede Wereldoorlog. Er dienden immers veel mijnen opgespoord en vernietigd te worden, zelfs tot vandaag duiken er nog mijnen op. Tegelijk was er de Koude Oorlog die de wereld in zijn greep hield en waarvoor in 1949 de “North Atlantic Treaty Organization” of NATO in het leven geroepen werd. De uitrusting van het leger in NATO verband was cruciaal. M477 Oudenaarde en haar zusterschepen werden gebouwd naar plannen en onder toezicht van het leger van de Verenigde Staten van Amerika.

Een ondiepwatermijnenveger was onontbeerlijk voor een land met een ondiepe kust en een rivier zoals de Schelde. De mogelijkheid om mijnen te vegen op dieptes tussen vier en tien meter betekende dat het schip op lokaal vlak heel wat werk kon verzetten. Internationaal waren deze schepen ook erg gewaardeerd omdat zij konden ingezet werden voor het vrijmaken van havens. Tijdens militaire oefeningen in NATO verband waren de schepen prominent aanwezig omwille van hun geringe diepgang. De prille Belgische zeemacht speelde hierin een vooraanstaande internationale rol. Aan boord van de M477 Oudenaarde dienden vijf officieren en onderofficieren samen met acht dienstplichtigen. Zij verrichten er hard en risicovol werk en verbleven in de krappe behuizing met een minimum aan comfort. Het schip en zijn apparatuur en de daarmee verweven verhalen getuigen van de militaire inspanningen tijdens de koude oorlog en zijn een herinnering aan de toenmalige dienstplicht.

De M477 Oudenaarde werd onder toezicht van Amerikaanse scheepsbouwers in België gebouwd door de Mercantile Marine Yard in Kruibeke. Langs de Schelde bevonden zich heel wat scheepswerven die inmiddels verdwenen zijn. Het industriële verleden van deze bedrijven heeft zijn sporen nagelaten in de streek. Andere vaartuigen voor de Zeemacht werden dan weer in andere werven in Oostende en Temse gerealiseerd. De opdrachten ondersteunden de lokale scheepsbouwers.

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed 

→inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/99089