logo Watererfgoed Vlaanderen Doelse Kogge
  Nieuws  
|
  Kalender  
|
  Nieuwsbrief  
|
  Media  
|
  Contact  
  VLAANDEREN EN HET WATER  
  WATERERFGOEDGIDS  
  WATERERFGOED VLAANDEREN  
  DOCUMENTEN  
  WATERERFGOEDGESPREKKEN  
  VAREND ERFGOED  
  BEDREIGD WATERERFGOED  
Lijst  
Meldpunt  
Acties  
Ga naar Haven van Antwerpen

ga naar Maritieme Dienstverlening en Kust

ga naar Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

BEDREIGD WATERERFGOED

Charlesville

 

klik om de foto te vergroten

De Charlesville op zee

Beschrijving

Locatie en bezoekmogelijkheden

Eigenaar

Beheerders

Belang

Bedreigingen

Mogelijkheden

Noodzakelijke acties

Kostprijs

Standpunt van Watererfgoed Vlaanderen

Informatiebronnen

Beschrijving

Laatste overgebleven Antwerpse Kongoboot, in 1950 van stapel gelopen bij Cockerill in Hoboken, tot 1967 geëxploiteerd door de Antwerpse Compagnie Maritime Belge, vanaf 1967 als M/S Georg Büchner door VEB Deutsche Seereederei, Rostock, vanaf 1974 door VEB Deutfracht/Seereederei, Rostock, in 1977 buiten dienst gesteld, sinds 1991 eigendom van de Stad Rostock, sinds 2003 aangemeerd in de Stadthaven van Rostock

 

 Lengte (over alles) 153,66 m
 Breedte (op spanten) 19,60 m
 Holte (tot hoofddek) 12,14 m
 Diepgang 8,39 m
 Tonnenmaat 10.978 BRT / 8.122 NRT / 9.275 DWT
 Machine Burmeister & Wain-Cockerill Diesel, 7.200 PK
 Aandrijving 1
 Snelheid 15,5 kn
 Bemanning 140
 Passagiers 248
klik om de foto te vergroten

Aan de kade in Santa Cruz de Tenerife

klik om de foto te vergroten

Huidige ligplaats in Rostock

Locatie en bezoekmogelijkheden

Stadshaven van Rostock (Duitsland) - Aan boord bevinden zich o.m. een hotel, een jeugdherberg en conferentiefaciliteiten

Eigenaar

Förderverein Traditionsschiff Rostock e.V

Beheerder

Förderverein Traditionsschiff Rostock e.V

klik om de foto te vergroten

Huidige toestand in Rostock (foto Chris Bryssinckx)

klik om de foto te vergroten

Kajuit (foto Chris Bryssinckx)
 

Belang

Als laatste Antwerpse Kongoboot getuigt de Charlesville van de grote traditie van Antwerpen als scheepsbouwcentrum, rederijzetel, passagiershaven en connectie met de voormalige Belgische kolonie. Congo viert in 2010 de vijftigste verjaardag van zijn onafhankelijkheid.

Bedreigingen

het schip is medio december 2012 verkocht aan een schrootwerf in Litouwen

Mogelijkheden

Aanmering en exploitatie in Antwerpen als museumschip, toeristische attractie, conferentiecentrum, evenementenlocatie, hotel, restaurant, bar en/of annex van het Red Star Line-museum, het MAS of het Nationaal Scheepvaartmuseum; eventueel nieuw scheepvaartmuseum; demonstraties van goederenbehandelingstechnieken; filmlocatie; alternatieven zijn exploitatie in Oostende, Gent of Brugge

Noodzakelijke acties

  • Bezoek ter plaatse en overleg met de huidige eigenaar en exploitanten
  • Opstellen van een businessplan dat inzicht geeft in de technische toestand, de verwervings-, terugreis-, restauratie- en beheerskosten, de exploitatiemogelijkheden en -opbrengsten
  • Opzetten van een beheers- en exploitatiestructuur
  • Verwerving
  • Verplaatsing naar en aanmering in Antwerpen
  • Restauratie
  • Inrichting van het schip en de ligplaats
  • Exploitatie

Kostprijs

Onbekend (naar verluidt bedroeg de koopprijs in 1990 900.000 DEM, de vervolgkosten ca. 2.000.000 DEM)

Standpunt van Watererfgoed Vlaanderen

De Charlesville is een uniek zeegaand erfgoedschip met enorme potentie als getuige van het rijke Antwerpse verleden als wereldhaven, scheepsbouwcentrum, rederijzetel, passagiershaven en koloniale haven. Een project om de Charlesville terug naar Antwerpen te halen heeft bijzondere geschiedkundige, culturele, educatieve, toeristische en stedenbouwkundige betekenis en potentie. Hamburg en Rotterdam hebben hun waterfront opgesmukt met gelijkaardige historische zeeschepen (de Cap San Diego en de Bleichen resp. de Rotterdam). Watererfgoed Vlaanderen vraagt in eerste instantie de opstelling van een professioneel en multidisciplinair businessplan en een goede coördinatie met de lopende projecten rond stadsontwikkeling, toerisme, cultuur en versterking van het maatschappelijk draagvlak van de haven. De Charlesville is een kans voor Antwerpen om op het vlak van watererfgoedbeheer de dringend noodzakelijke inhaalbeweging te maken.

Watererfgoed Vlaanderen vroeg reeds aandacht voor de Charlesville in het Antwerps Watererfgoedmanifest 2009 en in zijn advies over de heraanleg van de Antwerpse Scheldekaaien getiteld 'Uniek havenerfgoed een kans om Antwerpen te profileren als wereldhavenstad' (zie de links hieronder).

In januari 2013 kon Watererfgoed Vlaanderen in extremis verhinderen dat het schip vertrok naar een schrootwerf in Litouwen. Het schip is in Duitsland beschermd als monument, maar de eigenaar heeft verzocht om de opheffing van deze bescherming. In afspraak met de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern zoekt Watererfgoed Vlaanderen momenteel naar een Belgische publieke of private overnemer.

Informatiebronnen

Laatste wijziging: 31/05/2013

  © Watererfgoed Vlaanderen vzw  
|
  Juridische Informatie  
|
  Privacy  
|
  Sitemap  
|
  Webmaster